Патріотами та громадянами не народжуються , а стають

(зміст, форми, методи патріотичного виховання школярів)

Патріотичне виховання має багато граней. Перша з них – бачення світу. Те, що відкривається перед людиною з перших кроків її свідомого життя – з того моменту, як вона подумала і пережила, - вона повинна не тільки бачити й розуміти, а любити, дорожити цим, вважати своїм, відчувати себе частинкою світу, в якому народилася. Подбайте, щоб тисячі найтонших ниточок пов’язували особистість з Вітчизною.

В. Сухомлинський

Розвиток виховної системи школи полягає в розв’язанні першочергового завдання - утвердженні принципово нової ролі виховної роботи з дітьми та учнівської молоді. З одного боку необхідно зберегти кращі традиції працелюбства, моралі, життєстверджуючих ідеалів, відданості рідній землі, Батьківщині. У зв’язку з цим проблема виховання свідомого громадянина, патріота, набуття молоддю соціального досвіду, високої культури міжнаціональних взаємовідносин, формування в дітей та молоді потреби й вміння жити в громадянському суспільстві є актуальною. Оскільки в школі склалися умови до подальшого поглиблення патріотичного виховання учнів, педагогічний колектив школи ще в 2004-2005 році обрав пріоритетним напрямком роботи «Виховання патріотизму, громадянських якостей особистості». За цей час у школі склалася певна система військово- патріотичного виховання школярів. З метою підтримки та координації роботи з даного напрямку на початку навчального року видається наказ по школі, у якому призначається відповідальний за військово–патріотичне виховання та визначаються головні напрямки роботи. Також створюється координаційна рада з військово– патріотичного виховання щодо участі в акції «Пам’ять» у складі: заступника директора з ВР, учителя історії, учителя іноземної мови, представників групи екскурсоводів, шкільного парламенту. Важливим компонентом роботи колективу з даного напрямку є планування роботи. Перед початком навчального року складається план роботи школи з військово-патріотичного виховання за напрямками, який узгоджується координаційною радою:

Військово–патріотичне виховання в школі здійснюється за такими напрямками: - історико–краєзнавчий: заходи, направлені на пізнання історико– культурної спадщини народу; - військово–патріотичний: формування в школярів високої патріотичної свідомості, готовності до служби в армії; - героїко–патріотичний: виховання почуття гордості щодо героїчних дат та вчинків предків; - спортивно–патріотичний: розвиток вольових якостей, виховання сили, мужності, дисциплінованості в процесі заняття фізичною культурою та спортом.

У системі роботи нашої школи протягом навчального року можна виділити основні блоки: Розвитку особистості й вихованню в неї патріотизму сприяє цілеспрямована робота Кімнати бойової слави.

Тут проводиться велика просвітницька робота. Екскурсоводи проводять тематичні екскурсії для учнів нашої школи, а також для гостей з інших навчальних закладів, батьків. Експозиції залучаються під час проведення уроків мужності, виховних годин, позакласних заходів. Так, педагоги школи широко використовують великий виховний потенціал історії діяльності районної підпільної організації однієї з найвідоміших організацій антифашистського руху в роки Великої Вітчизняної війни, і діяльність партизанських загонів у нашому регіоні під час проведення тижня Партизанської слави.

Одне з соціальних замовлень суспільства – виховання нового молодого громадянина, здатного змолоду включитися й бути творчим учасником розбудови суверенної України. Захищати її, підносити міжнародний авторитет, - виконується під час проведення місячника до Дня захисника Вітчизни та визволення Сірогозчини від німецько-фашистських загарбників. А саме через проведення спортивних свят «Будемо сильними та спритними, як захисники Вітчизни», зустрічей з воїнами АТО, ветеранами Афганської війни, а також засобами виховних годин, на яких розглядаються сторінки історії рідного краю. Важливим осередком патріотичного виховання є історико-краєзнавча робота з учнями. Разом з батьками та класними керівниками школярі організовують екскурсії по місцях бойової слави Херсонщини. Це також участь в різноманітних районних, обласних та Всеукраїнських конкурсах. Учні нашої школи є учасниками обласного, міжнародного конкурсу з українознавства, щорічного конкурсу шкільних літературних творів , історико - географічної експедиції «Історія міст і сіл України» та ін.

Так, в усіх класних кімнатах та у фойє школи оформлені куточки державної символіки, де учні мають змогу ознайомитися з державними символами України – Гербом, Прапором, Гімном. Класними керівниками та класоводами під час проведення класних годин, тематичних заходів виховується повага до державної символіки. А загальношкільні виховні заходи обов’язково починаються з виконання Гімну України.

Щороку у школі проводяться заходи до Дня пам’яті трагедії на Чорнобильській АЕС, до Дня захисника Вітчизни, святкування Дня Перемоги, День пам’яті жертв голодомору, загальношкільне свято до Дня Соборності України , вшанування Героїв Небесної сотні , День Європи, День депортації кримських татар тощо.

Безцінним залишається досвід старших поколінь. Тому в школі стало традицією запрошувати на виховні години учасниківАТО, привітання їх зі святами в межах шкільної акції «Грані добра», яка проходить у межах шкільного тижня пам’яті та надії. Цьому сприяє й робота волонтерського загону школи та волонтерів 1-11 класів. Усе це дає змогу виховати молодь на прикладах героїзму, у дусі дисциплінованості, справжньої дружби, поважного ставлення до старшого покоління. Традиційно тиждень відкривається мітингом-реквіємом, основними моментами якого є хвилина мовчання та покладня квітів до пам’ятника. Починаючи з 2008-2009н.р. в школі проводиться єдиний урок мужності. Під час підготовки та проведенні даних виховних годин класоводи та класні керівники широко використовують комп’ютерні презентації, творчі звіти учнів, музично-драматичні композиції тощо. Переважна більшість сценаріїв побудована таким чином, щоб у заході брали участь не лише дійові особи, але й глядачі. Особливе місце при використанні сучасних форм і методів з патріотичного виховання в роботі педколективу посідають проектні технології. Так, проект «Ігри патріотів» - це військово- спортивна гра на місцевості для учнів 1-11 класів, який цікавий не тільки молодшим школярам, а й старшим учням. Організаторами гри виступають випускні класи та волонтерський загін «Хто як не ми».

Участь у акції «Пам’ять» - можливість систематизувати роботу шкільного колективу з патріотичного виховання за рік, підвести підсумки та нагородити активістів під час благодійного концерту «Весна – територія добра». Виховання громадянина-патріота – це також формування в учнів комплексу особистісних якостей й громадянина, поваги до Конституції України, законів, символіки нашої держави. Дані питання постійно розглядаються на виховних годинах з морально-правового виховання та під час проведення заходів у межах Всеукраїнської акції «Весняний тиждень добра». Отже, досвід патріотичного виховання дітей дає змогу зробити висновок, що в роботі педагогічного колективу склалася певна система, яка відповідає основним завданням навчально виховного процесу в умовах демократизації школи на сучасному етапі.

Кiлькiсть переглядiв: 531

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.